Kepentingan program intervensi awal untuk Autisme

Butiran utama

  • Intervensi awal untuk autisme boleh bermula pada usia dua atau tiga tahun, memberi tumpuan kepada kemahiran komunikasi, kehidupan harian, pergaulan sosial dan pembelajaran.
  • Memulakan intervensi awal, walaupun sebelum diagnosa autisme, meningkatkan hasil dalam penetapan di rumah, di sekolah dan dalam komuniti.
  • Menggunakan neuroplastisitas, terutamanya penting ditujukan pada 1000 hari pertama kehidupan kanak-kanak.
  • Otak boleh menyesuaikan fungsinya pada sebarang usia, maka intervensi pada mana-mana peringkat boleh memberi kesan ketara kepada kemajuan.
  • Pelan sokongan individu dibangunkan bersama keluarga, menyasarkan pencapaian pembangunan melalui pelbagai strategi dan terapi.
  • Intervensi termasuk pendekatan tingkah laku, perkembangan, komunikasi, berasaskan deria, terapeutik dan kemahiran keluarga.
  • Melibatkan pelbagai pengamal, termasuk ahli terapi pertuturan, ahli terapi carakerja dan ahli fisioterapi.

Apakah intervensi awal untuk autisme?

Program Intervensi Awal (Early Intervention Programme – EIP) merujuk kepada terapi dan sokongan yang berlaku pada atau sebelum usia pra-sekolah, seawal umur dua atau tiga tahun. Perkhidmatan ini juga dikenali sebagai Intervensi Awal Kanak-Kanak (Early Childhood Intervention (ECI)) atau Intervensi Awal Kanak-Kanak Awal (Early Childhood Early Intervention (ECEI).

Bagi kanak-kanak dengan autisme, intervensi awal bertujuan untuk membantu mereka mengembangkan kemahiran dalam komunikasi, kehidupan seharian, pergaulan dan pembelajaran. Membangunkan kemahiran ini lebih awal meningkatkan peluang mereka untuk berjaya dalam pelbagai aspek kehidupan termasuk aktiviti di rumah, di sekolah dan dalam komuniti.

Adalah disarankan untuk memulakan intervensi awal sebaik sahaja keperluan kanak-kanak diiktiraf, walaupun sebelum diagnosa autisme disahkan.

Intervensi awal boleh berlaku di rumah, pusat jagaan kanak-kanak, sekolah atau persekitaran komuniti. Intervensi tersebut mungkin melibatkan sesi untuk individu dan kumpulan kecil.

Apakah yang ditawarkan oleh program intervensi awal?

Perkhidmatan intervensi awal bermula dengan penilaian keperluan khusus, daya dan minat kanak-kanak. Seterusnya, penyedia perkhidmatan akan bekerjasama dengan keluarga untuk membangunkan pelan sokongan peribadi. Ini akan memberi tumpuan untuk membantu anak anda mencapai matlamat tertentu dan memenuhi pencapaian perkembangan.

Keluarga memainkan peranan penting pada intervensi awal. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa apabila ibu bapa terlibat secara aktif, kanak-kanak cenderung untuk melakukan yang lebih baik berbanding dengan program yang hanya dijalankan oleh pendidik atau profesional kesihatan.

Intervensi awal menggunakan gabungan strategi, sokongan dan terapi, biasanya termasuk aktiviti berasaskan permainan. Pendekatan ini lebih menyeronokkan untuk kanak-kanak dan didapati berkesan dalam mengajar kemahiran hidup yang penting.

Program intervensi awal untuk autisme sebaiknya disesuaikan untuk menangani cabaran dan daya unik setiap kanak-kanak. Program-program ini menggunakan pelbagai kaedah untuk membantu setiap kanak-kanak mencapai matlamat individu mereka, disamping menghormati sifat kepelbagaian pemikiran dan deria (neurodivergent) mereka.

Mengapa intervensi awal penting untuk autisme?

Neuroplastisitas adalah keupayaan otak untuk berubah dan menyesuaikan sebagai tindak balas kepada pembelajaran dan pengalaman. 1000 hari pertama dalam kehidupan seorang kanak-kanak adalah tempoh kritikal dari segi neuroplastisitas, apabila otak berkembang paling cepat dan paling terbuka kepada perubahan. Oleh itu, intervensi awal dalam autisme adalah kritikal.

Walau bagaimanapun, otak seseorang boleh berubah dan menyesuaikan pada sebarang usia. Oleh yang demikian, sama ada kanak-kanak terlibat didiagnosa dengan autisme apabila usia mereka telah meningkat, mendapatkan bantuan dan sokongan masih boleh melahirkan perbezaan besar dalam hasil perkembangan mereka.

Kanak-kanak dengan autisme sering menghadapi kelewatan pada pembangunan kemahiran dalam bidang seperti kemahiran pergerakan, komunikasi dan peraturan emosi. Ini boleh menyukarkan mereka untuk mengambil bahagian dalam aktiviti sekolah, pergaulan sosial dan komuniti. Intervensi awal berfungsi menangani kelewatan ini, terus menggalakkan perkembangan dan pembelajaran yang sihat.

Kanak-kanak kecil secara semula jadi menyesuaikan diri dan belajar dengan cepat. Sebagai contoh, kanak-kanak biasanya menempuh kemahiran baharu dengan mudah, seperti bertutur atau belajar bermain alat atau sukan dilakukan dengan senang. Intervensi awal memberi tumpuan kepada keupayaan ini untuk belajar dengan cepat, membantu kanak-kanak mengembangkan kemahiran penting dan memenuhi matlamat pencapaian pertumbuhan.

Apakah faedah mengenalkan program intervensi lebih awal?

Pengenalan program intervensi awal membantu kanak-kanak memperoleh kemahiran asas yang biasanya mereka pelajari dalam dua tahun pertama kehidupan, seperti:

Kemahiran Fizikal

Kemahiran hidup harian
Kemahiran pergerakan
Kemahiran menyuap makan

Kemahiran Kognitif

Keupayaan untuk berfikir dan belajar

Kemahiran Sosial dan Emosi

Keupayaan untuk menguruskan emosi, berkomunikasi dengan orang lain dan membina hubungan.

Tingkah Laku

Keupayaan untuk memahami dan mengawal tingkah laku mereka dalam situasi yang berbeza

Membangunkan kemahiran dalam bidang ini memberi kanak-kanak dengan autisme peluang terbaik untuk beralih ke alam persekolahan dan remaja, hidup berdikari dan membina hubungan sebagai orang dewasa

Sila dengar rakaman: “The importance of early intervention in Autism”

Sila dengar rakaman ini @ BFM

Apakah jenis intervensi awal yang berbeza untuk autisme?

Program intervensi awal terdiri daripada pelbagai jenis terapi dan melibatkan professional kesihatan yang berbeza, seperti ahli terapi pertuturan, ahli terapi carakerja, intervensi tingkah laku, ahli psikologi klinikal dan pendidik berkeperluan khas. Anda mungkin tidak dapat mengakses kesemua terapi-terapi tersebut di satu lokasi.

Kanak-kanak dengan autisme sering mendapat manfaat daripada menerima pelbagai jenis terapi pada masa yang sama. Terdapat terapi yang menggabungkan teknik daripada pelbagai pendekatan, seperti strategi tingkah laku dan perkembangan, untuk menyokong pelbagai bidang pembangunan sekaligus.

Intervensi tingkah laku
  • Kaedah intervensi awal yang lazim untuk autisme
  • Fokus pada memahami tingkah laku anak anda dan menyokong mereka untuk membangunkan tingkah laku, kemahiran sosial dan komunikasi yang mungkin lebih membantu.
  • Contoh: Analisis Tingkah Laku Gunaan (Applied Behavioural Analysis ABA)
Intervensi perkembangan
  • Fokus pada membantu kanak-kanak dengan autisme mengembangkan kemahiran penghidupan harian dan keupayaan untuk membina hubungan yang sihat.
  • Bidang tumpuan mungkin termasuk pembinaan kemahiran sosial dan emosi, seperti keupayaan untuk mengenali emosi orang lain.
Intervensi komunikasi & bahasa
  • Intervensi ini menumpukan kepada pembangunan dan peningkatan kemahiran komunikasi dalam kalangan kanak-kanak dengan autisme.
  • Contohnya termasuk:
    • Terapi pertuturan: untuk menyokong kanak-kanak mengembangkan kemahiran komunikasi dan pemakanan, seperti kebolehan bertutur, membaca, mengunyah dan menelan
    • Komunikasi Penambahan & Gantian (Augmentative and Alternative Communication (AAC): bentuk komunikasi selain lisan yang digunakan untuk menyampaikan perasaan, keinginan, keutamaan dan ide.
Intervensi berasaskan deria
  • Berfokus pada mengenal pasti dan menangani isu pemprosesan deria untuk kanak-kanak dengan autisme.
  • Contohnya termasuk:
    • Terapi Integrasi Deria (Ayres’ Sensory Integration Therapy ™ ): direka bagi membantu kanak-kanak menghadapi rangsangan deria seperti pandangan, bunyi dan bau. Biasanya diketuai oleh ahli terapi carakerja.
Intervensi terapeutik
  • Terapi berasaskan bukti untuk menyasarkan bidang tertentu perkembangan kanak-kanak.
  • Contohnya termasuk:
    • Terapi Carakerja: untuk membantu dengan kemahiran yang diperlukan untuk penjagaan diri, bermain dan ke sekolah, seperti kemahiran pergerakan yang sopan, tabiat baik ke tandas dan berpakaian dengan sempurna.
    • Fisioterapi: untuk membantu kanak-kanak dengan keseimbangan, koordinasi dan kemahiran pergerakan kasar seperti duduk, merangkak dan berjalan.
    • Psikologi: untuk membantu dengan perkara seperti mengurus emosi, membangunkan kemahiran pergaulan sosial dan membina perhubungan positif.
    • Sokongan dietetik dan pemakanan: untuk menyokong kanak-kanak yang mempunyai masalah seperti pemakan yang cerewet dan masalah pemakanan.
Kemahiran untuk keluarga
  • Jenis intervensi ini disampaikan dalam konteks keluarga kanak-kanak. Biasanya, seorang pendidik atau profesional kesihatan akan melatih dan menyokong ibu bapa atau penjaga supaya mereka boleh membantu memberikan sokongan terapeutik kepada anak dengan autisme mereka.

Untuk maklumat lanjut tentang jenis terapi tertentu, sila pergi ke:

Memilih program intervensi awal untuk anak anda?

Anda boleh ditenggelami pilihan apabila mempertimbangkan program intervensi awal untuk anak dengan autisme anda. Soalan berguna untuk dipertimbangkan semasa memilih program intervensi awal termasuk:

  1. Adakah terapi berfungsi? Adakah terapi diiktiraf dan diakui atau disahkan berkesan?
  2. Adakah profesional yang akan kita temui sesuai, terlatih, berkelayakan dan berdaftar?
  3. Adakah terdapat sebarang risiko untuk mengambil bahagian dalam terapi?
  4. Apakah penilaian yang terlibat dan bagaimanakah kemajuan anak saya akan diukur?
  5. Adakah terapi disampaikan dengan cara yang memenuhi keperluan keluarga kita?
  6. Berapakah kosnya dan adakah terdapat perbelanjaan tambahan, contohnya, kos perjalanan?
  7. Berapa lama masa yang diperlukan untuk setiap terapi?
  8. Apakah yang boleh saya harapkan ekoran penglibatan saya dalam intervensi?
  9. Berapa lama perlu menunggu sebelum boleh memulakan terapi?

Untuk panduan lanjut bagi memilih jenis intervensi awal yang diperlukan, sila pergi ke

Perkhidmatan intervensi awal apa yang tersedia di Malaysia?

Terdapat pelbagai perkhidmatan intervensi awal di Malaysia, daripada kemudahan kerajaan kepada pusat swasta dan badan-badan sukarela yang tidak mengutamakan keuntungan (Non-Governmental Organisation (NGO)).

Dalam suasana kerajaan, beberapa perkhidmatan ditawarkan melalui Program Pemulihan Masyarakat Jabatan Kebajikan Masyarakat, ‘Program Pemulihan Dalam Komuniti’ (PDK) dan Pusat Khidmat Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan, ‘Pusat Pendidikan Pendidikan Khas’ (3PK).

Untuk panduan lanjut bagi memilih jenis intervensi awal yang diperlukan, sila pergi ke

Selain itu, terdapat berbilang pusat swasta dan pusat yang dikendalikan oleh NGO atau syarikat swasta. Sila ambil perhatian bahawa anak anda mungkin memerlukan terapi daripada pengamal individu, seperti ahli terapi pertuturan dan ahli terapi carakerja, yang mungkin berada di hospital atau klinik dan bukan di bawah pusat sehenti.

Untuk direktori perkhidmatan yang tersedia, berikut adalah titik permulaan yang berguna.

Ibu bapa kanak-kanak berkeperluan khas Malaysia juga telah memulakan beberapa kumpulan Facebook yang boleh menjadi sumber maklumat berguna tentang perkhidmatan yang tersedia untuk menyokong anak anda.

Hubungi Kami!