Para Profesional Sokongan untuk Individu Autisme
Pengenalan
Selepas diagnosa autisme, satu pasukan profesional dan ahli terapi akan bekerjasama untuk menyokong anak dan keluarga anda. Setiap pakar memainkan peranan unik dalam membantu anak anda mengembangkan kemahiran penting dan mencapai potensi penuh mereka. Pelan intervensi disesuaikan untuk menangani cabaran individu dengan proses memperbaiki tingkah laku dan bahasa.
Pakar Pediatrik
Pakar pediatrik adalah doctor perubatan yang pakar dalam kesihatan, pertumbuhan dan perkembangan bayi, kanak-kanak dan remaja. Mereka adalah pakar dalam menjaga perkembangan kanak-kanak kurang upaya. Pakar pediatrik sering terlibat dalam mendiagnosa autisme dan boleh memberikan sokongan susulan dalam beberapa kes.
Anak anda mungkin dinasihatkan berjumpa pakar pediatrik jika doktor keluarga anda mahukan pendapat pakar atau berpendapat anak anda memerlukan penjagaan khusus.
Pakar pediatrik mempunyai pengetahuan yang luas tentang pelbagai keadaan dan penyakit yang boleh memberi kesan kepada kesihatan, tingkah laku dan pembelajaran kanak-kanak. Mereka memahami bagaimana isu kesihatan yang berbeza bersangkutan.
Sesetengah pakar pediatrik memberi tumpuan kepada bidang tertentu seperti neonatologi (penjagaan bayi baru lahir) atau kardiologi (masalah jantung). Pakar pediatrik perkembangan adalah pakar dalam isu perkembangan dan perubahan tingkah laku pada kanak-kanak.
Pakar psikologi
Pakar psikologi adalah profesional kesihatan yang mengkaji minda manusia, termasuk kesihatan mental, emosi, kecerdasan, motivasi dan tingkah laku. Doktor boleh merujuk kanak-kanak kepada ahli psikologi jika mereka mengesyaki bahawa seseorang itu autisme, atau jika mereka khuatir tentang tingkah laku atau kesejahteraan emosi kanak-kanak itu. Rujukan kendiri juga boleh dibuat kepada ahli psikologi.
Pakar psikologi klinikal boleh membantu dalam penilaian dan diagnosa autisme. Mereka menggunakan psikoterapi (juga dipanggil terapi ‘bertutur’ atau ‘Talk’) untuk membantu orang yang mempunyai masalah perhubungan, pembelajaran, cabaran sosial dan kesejahteraan emosi.
Ahli-ahli psikologi terdiri daripada pakar dalam bidang seperti psikologi pendidikan dan perkembangan. Ahli psikologi pendidikan memberi tumpuan kepada perkembangan dan pendidikan kanak-kanak, membantu kanak-kanak bermasalah pembelajaran, masalah emosi dan sosial, gangguan perkembangan dan keperluan pendidikan khas (SEN). Mereka menyokong kanak-kanak, orang muda, keluarga mereka dan sekolah untuk meningkatkan hasil pembelajaran, kemahiran komunikasi dan kesejahteraan emosi serta sosial.
Ahli psikologi perkembangan yang bekerja dengan kanak-kanak autisme mengkaji pertumbuhan mereka dalam pemikiran, pembelajaran, kemahiran emosi dan sosial. Mereka mengkaji sebab-sebab kanak-kanak autisme berkembang secara berbeza daripada kanak-kanak lain dan menggunakan pengetahuan ini untuk mencipta strategi sokongan.
Tidak seperti pakar psikiatri, ahli psikologi tidak boleh mempreskripsikan ubat tetapi boleh memberikan laporan dan pendapat profesional untuk digunapakai oleh sekolah, majikan dan pakar-pakar yang lain.
Di Malaysia, sebahagian besar ahli psikologi bekerja sebagai pengamal swasta. Anda boleh mendapatkan senarai ahli psikologi klinikal melalui Malaysian Society of Clinical Psychology Registry.
Pakar sakit jiwa - psikiatri
Pakar psikiatri adalah doktor perubatan yang pakar dalam kesihatan mental. Mereka membantu kanak-kanak autisme dengan memahami keperluan dan cabaran unik mereka. Pakar psikiatri kanak-kanak dan remaja mendiagnosa dan merawat gangguan yang menjejaskan kesihatan mental kanak-kanak, remaja dan kesejahteraan keluarga mereka.
Untuk membantu kanak-kanak autisme, pakar psikiatri menyediakan terapi untuk memperbaiki tingkah laku dan kawalan emosi, mempreskripsikan ubat jika perlu dan bekerjasama rapat dengan keluarga untuk bimbingan dan sokongan. Mereka membuat pelan rawatan yang diperibadikan untuk memastikan kanak-kanak dan keluarga mereka mendapat bantuan yang khusus untuk keperluan mereka.
Jurupulih Tingkah Laku (Occupational therapist – OT)
Terapi pengurusan tingkah laku memberi tumpuan kepada memantapkan tingkah laku yang diingini dan meninggalkan yang tidak diingini. Kaedah ini membimbing penjaga tentang perkara yang perlu dilakukan sebelum, semasa, selepas dan antara episod tingkah laku bermasalah.
Terapi tingkah laku melibatkan pemerhatian tingkah laku semasa dan menyasarkan tingkah laku tertentu untuk perubahan. Ahli terapi menggunakan pelbagai teknik untuk meningkatkan tingkah laku positif dan mengurangkan tingkah laku negatif, sentiasa mengumpul data tentang kejayaan mereka. Ini membantu menjejaki kemajuan kanak-kanak dan membolehkan jurupulih menyesuaikan pendekatan mereka jika perlu.
Jurupulih Pertuturan-Bahasa (Speech language therapist - SLT)
Jurupulih pertuturan dan bahasa (SLT) membantu orang yang mengalami masalah berkomunikasi. Mereka menilai sejauh mana seseorang boleh bertutur dan memahami bahasa, kemudian mencari cara terbaik untuk meningkatkan kebolehan berkomunikasi. Ini mungkin termasuk strategi untuk bertutur dengan lebih jelas, menggunakan kaedah komunikasi berbantu seperti tanda dan gerak isyarat serta meningkatkan kemahiran mendengar dan pergaulan sosial.
Terapi pertuturan juga meliputi mendengar, memberi perhatian, memahami bahasa gerak-geri dan giliran dalam perbualan. Mempraktikkan kemahiran ini boleh meningkatkan keyakinan kanak-kanak dan meningkatkan kualiti interaksi sosial mereka.
SLT juga membantu dengan isu penyuapan makanan dan kesukaran menelan, menyediakan penjagaan menyeluruh untuk keperluan komunikasi dan penyuapan.
Anda boleh mendapatkan senarai pengamal SLT melalui direktori Persatuan Pertuturan & Pendengaran Malaysia (MASH) di sini. Sila ambil perhatian bahawa tidak semua pengamal SLT yang layak adalah ahli MASH.
Jurupulih pekerjaan (Occupational Therapist - OT)
Ahli terapi cara kerja membantu orang ramai meningkatkan keupayaan mereka untuk melakukan aktiviti harian. Mereka mengajar kanak-kanak autisme kemahiran menjaga diri seperti makan, berpakaian, mandi dan memberus gigi.
Para ahli terapi bekerja rapat dengan keluarga, memberi tumpuan kepada daya kanak-kanak menjalankan kehidupan harian dan keperluan keluarga. Matlamat utama adalah untuk membantu kanak-kanak menjadi lebih berdikari dengan membina kemahiran hidup untuk sekolah, rumah, dan kehidupan seharian. Terapi ini menangani kemahiran berfikir, mengurus emosi, tingkah laku, pemprosesan deria, interaksi sosial dan kedua-dua kemahiran pergerakan kasar dan halus.
Apabila bekerja dengan kanak-kanak autisme, tumpuan utama adalah mencegah beban deria untuk membantu mereka belajar, bertenang dan kekal fokus kepada kerja sekolah.
Anda boleh mendapatkan rujukan daripada doktor atau rujukan kendiri. Ketahui lebih lanjut tentang profesion jurupulih cara kerja di Malaysia di Persatuan Terapi Cara kerja Malaysia (Malaysian Occupational Therapy Association)
Guru Keperluan Pendidikan Khas (SEN)
Guru SEN memastikan kanak-kanak berkeperluan khas mengikuti kurikulum bersama rakan sekelas mereka dan membantu mereka yang autisme menyesuaikan diri dengan persekitaran bilik darjah. Mereka juga merancang pelajaran, menetapkan kerja rumah dan menandakan kerja kelas untuk kanak-kanak berkeperluan khas. Selain itu, mereka berhubung dengan ibu bapa, penjaga dan kakitangan lain untuk memastikan kanak-kanak autisme berasa disokong dan dijaga pada setiap masa.
Jurupulih Kreatif dan Alternatif
Ahli terapi muzik menggunakan aktiviti muzik untuk membantu orang autisme meningkatkan kemahiran berkomunikasi dan pergaulan sosial. Penyelidikan menunjukkan bahawa terapi muzik meningkatkan perhatian bersama, interaksi sosial, komunikasi dan permainan.
Bagi mereka yang sukar berkomunikasi, muzik menawarkan cara alternatif untuk berinteraksi melalui nyanyian, bermain alat muzik, membuat penggubahan, menulis lagu dan mendengar. Aktiviti ini menggalakkan hubungan pandang mata, berkongsi perhatian dan mengambil giliran. Ahli terapi juga menggunakan isyarat muzik untuk mengajar kemahiran baharu, tetapi ini akan ditark balik cara beransur-ansur apabila kemahiran berjaya dipelajari.
Anda boleh mencari ahli terapi muzik di seluruh Malaysia melalui pautan ini: Persatuan Terapi Muzik Malaysia (Malaysian Music Therapy Association (MMTA).
Ahli terapi seni menggunakan aktiviti seni halus untuk membantu kanak-kanak autisme meluahkan perasaan mereka dan meningkatkan kemahiran pergerakan. Terapi ini membolehkan komunikasi visual, merakam imej, meluahkan idea dan memproses kenangan yang tidak boleh diucapkan secara lisan.
Terapi seni menyokong kanak-kanak di sekolah dan di rumah dengan meningkatkan interaksi, membina keyakinan diri dan membantu mereka menguruskan emosi dan pencetus pergolakan emosi. Berjinak-jinak dengan bahan seni halus juga meningkatkan kemahiran pergerakan dan kebolehsuaian.
Ahli terapi bermain menggunakan kaedah permainan bagi meningkatkan interaksi sosial dan peraturan emosi untuk kanak-kanak autisme. Terapi ini membantu kanak-kanak belajar dan berhubung dengan cara yang mereka fahami, menyediakan persekitaran yang selamat dan menyeronokkan bagi membangunkan kemahiran sosial, emosi dan penyelesaian masalah yang penting. Terapi bermain menawarkan ruang yang bebas untuk kanak-kanak meluahkan perasaan mereka dan menghadapi cabaran, seterusnya membantu mereka mencapai potensi penuh mereka.
Ahli fisioterapi
Intervensi awal adalah penting untuk meningkatkan kawalan otot dan mencegah kerumitan yang mungkin timbul masa depan. Rawatan disesuaikan dengan usia dan tahap perkembangan kanak-kanak, bermula dengan kemahiran asas seperti duduk; berdiri dan berjalan; dan bersambung kepada kemahiran yang lebih kompleks seperti melompat, menaiki tangga dan membaling. Ahli fisioterapi bekerjasama rapat dengan ibu bapa, penjaga dan guru bagi menyediakan teknik untuk menyokong kekuatan otot dan ko-ordinasi untuk dilakukan di rumah dan di sekolah. Terapi berasaskan permainan membantu kanak-kanak menjadi yakin dan selesa dengan tubuh mereka, sekali gus menyokong perkembangan fizikal dan sosial secara keseluruhan.
Anda boleh mendapatkan rujukan daripada doktor atau rujukan sendiri. Ketahui lebih lanjut tentang profesion ini di Malaysia di Persatuan Fisioterapi Malaysia (Malaysian Physiotherapy Association).
Pakar pemakanan
Pakar pemakanan boleh menyemak sama ada makanan lazim kanak-kanak menyediakan semua nutrien yang diperlukan, mencadangkan penambah pemakanan jika perlu dan menawarkan nasihat praktikal untuk mengurangkan tekanan atau kebimbangan waktu makan. Mereka juga boleh membantu memperkenalkan makanan baharu dengan cara yang menyokong.
Kadangkala, pakar pemakanan bekerjasama dengan profesional lain seperti ahli terapi cara kerja atau ahli terapi bahasa pertuturan untuk mencipta program pemakanan sihat. Ini mungkin termasuk menyediakan persekitaran waktu makan yang selesa dengan melaraskan tempat duduk, paras ketinggian meja dan mengurangkan bunyi, pencahayaan dan bau yang mengganggu.
Anda boleh mendapatkan rujukan daripada doktor atau rujukan sendiri. Ketahui lebih lanjut tentang profesion ini di Malaysia di Malaysian Dietitians’ Association